Susidūrę su problemomis darbe, daugelis darbuotojų Lietuvoje svarsto, ar kreiptis į Valstybinę darbo inspekciją (VDI), ar į Darbo ginčų komisiją (DGK). Svarbu žinoti skirtumą tarp šių dviejų institucijų, kad jūsų skundas būtų tinkamai išnagrinėtas ir jūsų teisės būtų apsaugotos. Šiame straipsnyje paaiškinsime kada kreiptis į darbo inspekciją, o kada į darbo ginčų komisiją.
Kada kreiptis į darbo inspekciją (VDI)?

Paaiškiname kada kreiptis į darbo inspekciją: VDI (Valstybinė darbo inspekcija) yra atsakinga už darbo teisės laikymosi stebėseną, darbo vietos saugą ir nelegalaus darbo praktikos prevenciją. Turėtumėte susisiekti su VDI, kai:
- Patiriate darbo laiko, poilsio laiko arba nesaugių sąlygų pažeidimus.
- Darbe patiriate psichologinį priekabiavimą ar bauginimą.
- Įtariate neteisėtą (nedeklaruojamą) įdarbinimo praktiką.
- Reikia bendros konsultacijos apie jūsų darbo teises.
Su VDI galite susisiekti telefonu +370 5 213 9772 arba el. paštu info@vdi.lt. Taip pat priimami anoniminiai pranešimai.
Kaip pateikti skundą VDI
Jau išsiaiškinome, kada kreiptis į darbo inspekciją, o dabar sužinokite, kaip susisiekti. Skundą galite pateikti:
- Internetu per vdi.lrv.lt, naudojant oficialias formas
- Raštu arba asmeniškai jūsų vietiniame VDI biure
- Telefonu arba el. paštu (konsultacijoms arba neoficialiems pranešimams)
Informacija, kurią turėtumėte pateikti:
- Darbdavio pavadinimas ir vieta
- Pažeidimo pobūdis (pvz., nesumokėtas darbo užmokestis, nesaugios sąlygos)
- Pažeidimo laikas
- Patvirtinantys įrodymai (sutartys, žinutės, nuotraukos ir kt.)
Kada turėtumėte kreiptis į Darbo ginčų komisiją (DGK)?
DGK yra ikiteisminė institucija, sprendžianti individualius darbo ginčus. Susisiekite su DGK, jei susiduriate su:
- Neteisėtu atleidimu iš darbo arba nušalinimu nuo darbo
- Ginčais dėl darbo užmokesčio dydžio arba neišmokėto darbo užmokesčio
- Žalos ar neturtinės žalos atlyginimu
Pretenziją turite pateikti per:
- 3 mėnesius nuo sužinojimo apie pažeidimą
- 1 mėnesį, jei byla susijusi su atleidimu iš darbo arba nušalinimu nuo darbo
DGK sprendimai priimami per 1 mėnesį (galima pratęsti dar vienam mėnesiui). Jei rezultatas nepalankus, turite 1 mėnesį apskųsti teismui.
Pagrindiniai VDI ir DGK skirtumai
Situacija | Kontaktai |
---|---|
Nesaugus darbas, priekabiavimas, darbo valandos | VDI |
Klausimai apie darbo teisę arba jūsų situaciją | VDI (konsultacija) |
Nelegalus darbas (nedeklaruojamas darbas) | VDI |
Ginčai dėl darbo užmokesčio, atleidimai, sutarties sąlygos | DGK |
Praktiniai patarimai darbuotojams

- Jei abejojate – visada pradėkite nuo VDI konsultacijos.
- Pateikite aiškias ir dokumentuotas ataskaitas.
- Jei darbo užmokestis vėluoja daugiau nei 2 mėnesius – galite teisėtai nutraukti darbą (reikalingas raštiškas pranešimas).
- Jei jūsų darbdavys pažeidžia darbo laiko apribojimus arba ignoruoja saugos taisykles – galite atsisakyti dirbti, kol tai nebus išspręsta.
Ko neapima VDI
Atminkite:
- VDI nesprendžia individualių darbo užmokesčio ginčų (juos nagrinėja DGK)
- VDI neskiria moralinės kompensacijos (tai gali padaryti tik teismai)
- VDI nevertina darbo užmokesčio tinkamumo, jei jis viršija įstatymų nustatytą minimumą
Jei susiduriate su nesaugiomis darbo sąlygomis, nelegalus darbas arba neaiškios darbo teisės – VDI yra jūsų pirmoji stotelė. Dėl ginčų dėl darbo užmokesčio arba neteisėto atleidimo iš darbo kreipkitės tiesiai į Darbo ginčų komisiją. Žinojimas, kur kreiptis, užtikrina, kad jūsų teisės bus veiksmingai ir laiku ginamos.
Na štai ir išsiaiškinome kada kreiptis į darbo komisiją, o kada į darbo ginčų komisiją. Ar kada nors kreipėtės į VDI arba DGK? Pasidalykite savo patirtimi arba klausimais komentaruose apačioje ir padėkite kitiems apsaugoti savo darbo teises Lietuvoje!
Komentarai